Mramorování papíru v SOkA Domažlice
Historická technika dekorování papíru zvaná mramorování obecně spočívá v nanesení barev na vodní nebo gelovitou hladinu například pomocí rýžových košťátek (turecký vzor) či kapátek s vytvořením požadovaného vzoru pročesáváním barevné vrstvy speciálními hřebeny.
Restaurátorky horšovskotýnské dílny používají pro výrobu mramorovaných papírů vodou ředitelné kvašové barvy s přídavkem volské žluče (pro správný rozptyl barvy), které se po předchozím důkladném promíchání v lahvičce nanesou kapátkem na ustálenou hladinu gelasca. Aplikují se zpravidla tři až čtyři barevné odstíny a pro vytvoření vybraného vzoru se rozčesávají různě hustými hřebeny.
Vzor se poté přenese na papír přiložením na hladinu. Po sejmutí je nutné dekorovaný papír opláchnout studenou vodou za účelem odstranění přebytečné slizovité kapaliny (gelasca). Aby barvy na papíře držely, musí být předem napuštěn kamencem a na hladinu přikládán právě touto stranou. Na závěr se papír nechává proschnout a vylisovat.
S jistotou lze říci, že každý vytvořený papír je originál. V dílně slouží vyhotovené papíry pro doplnění či nahrazení původních na vazbách knih. Tato stará výtvarná technika původem z Dálného Východu otiskla svoji krásu například i do mramorovaných ořízek či knižních předsádek. Vytvořit papír, co nejvíce podobný originálu, může být úkol nelehký, neboť jeho zdárný průběh ovlivňuje i aktuální počasí. Ostatně potvrdit to mohou účastníci workshopů mramorování, jež archiv pořádá.